Jakie samochody najlepiej nadają się do przeróbki na CNG?

Instalacje CNG w Polsce nie są tak popularne jak LPG, ale z roku na rok zyskują coraz większe zainteresowanie. Powód jest prosty – CNG to paliwo bardziej ekologiczne, a przy tym w wielu sytuacjach tańsze w eksploatacji niż benzyna czy diesel. Jednak nie każdy samochód nadaje się do przeróbki na gaz ziemny sprężony. Wybór odpowiedniego auta ma kluczowe znaczenie dla opłacalności inwestycji i bezproblemowej eksploatacji.

– Silniki benzynowe wolnossące

Najlepszym wyborem do konwersji na CNG są silniki benzynowe, szczególnie wolnossące. Dlaczego?

  • mają prostszą konstrukcję,
  • nie wymagają drogich turbin i skomplikowanego osprzętu,
  • są mniej narażone na problemy związane z wyższą temperaturą spalania metanu.

Przykłady: klasyczne jednostki Toyoty, Hondy czy Volkswagena sprzed ery downsizingu – 1.4, 1.6, 1.8 lub 2.0 wolnossące benzyny.

– Silniki o trwałej konstrukcji gniazd zaworowych

Metan spala się w wyższej temperaturze niż LPG i benzyna, dlatego kluczowe jest, aby silnik miał odpowiednio utwardzone gniazda zaworowe. Modele, w których konstrukcja głowicy jest solidna, dużo lepiej znoszą eksploatację na CNG.

Przykłady: Opel Astra H i Zafira z silnikiem 1.6, Ford Focus 1.8, Fiaty z rodziny FIRE 1.2 i 1.4.

– Samochody flotowe i dostawcze

CNG doskonale sprawdza się w autach, które robią duże przebiegi – np. w transporcie miejskim i firmowym. Samochody dostawcze i busy, które codziennie pokonują setki kilometrów, szybciej „odrobią” koszty montażu instalacji.

Przykłady: Fiat Ducato, Iveco Daily, Mercedes Sprinter – wszystkie w wersjach benzynowych, które można łatwo przerobić.

– Samochody fabrycznie przystosowane do CNG

Warto wspomnieć, że część producentów oferowała lub nadal oferuje modele z fabryczną instalacją CNG. Takie auta mają fabryczne zbiorniki i wzmocnione głowice, co czyni je wyjątkowo trwałymi.

Przykłady: VW Touran EcoFuel, Opel Zafira CNG, Fiat Panda Natural Power, Škoda Octavia G-Tec.

– A co z dieslem?

Istnieją tzw. instalacje dual-fuel, pozwalające na jednoczesne spalanie oleju napędowego i CNG. Jednak ich koszt jest znacznie wyższy, a oszczędności mniej odczuwalne. Dlatego w przypadku prywatnych kierowców zdecydowanie lepszym wyborem pozostają silniki benzynowe.

– Podsumowanie

Najlepiej do przeróbki na CNG nadają się:

  • samochody benzynowe, wolnossące, ze sprawdzoną trwałą konstrukcją,
  • auta flotowe i dostawcze, które robią duże przebiegi,
  • modele fabrycznie przygotowane pod CNG.

Wybierając auto pod konwersję, warto zwrócić uwagę nie tylko na sam silnik, ale także na dostępność części, przestrzeń bagażową (butle CNG są większe niż LPG) oraz opłacalność w codziennym użytkowaniu. Dobrze dobrany samochód i prawidłowo wykonany montaż sprawią, że jazda na CNG będzie bezpieczna, ekonomiczna i przyjazna środowisku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *