Dlaczego silniki Diesla są rzadko przerabiane na gaz?

Silniki wysokoprężne, czyli popularne Diesle, rzadko są przerabiane na zasilanie gazowe – w przeciwieństwie do silników benzynowych, które znacznie częściej trafiają do warsztatów na montaż instalacji LPG lub CNG. Powodów takiego stanu rzeczy jest kilka i wynikają one zarówno z różnic technologicznych, jak i ekonomicznych.

1. Inna zasada działania silnika Diesla

Podstawową różnicą między silnikami Diesla a benzynowymi jest sposób zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej.

  • W silniku benzynowym zapłon następuje dzięki świecy zapłonowej.
  • W silniku Diesla powietrze jest najpierw silnie sprężane (nawet do 25:1), a paliwo wtryskiwane bezpośrednio do komory spalania ulega samozapłonowi wskutek wysokiej temperatury.

Gaz (LPG/CNG) nie ulega samozapłonowi w takich warunkach jak olej napędowy. Dlatego nie można po prostu zastąpić oleju napędowego gazem – konieczne są znacznie bardziej zaawansowane modyfikacje.

2. Trudności techniczne i koszty

Przeróbka silnika Diesla na zasilanie gazowe wiąże się z dużymi kosztami i skomplikowanymi modyfikacjami:

  • Trzeba zastosować specjalną instalację tzw. dual fuel, w której gaz miesza się z powietrzem i trafia do cylindrów, a zapłon nadal inicjowany jest przez niewielką dawkę oleju napędowego.
  • Wymaga to specjalnych sterowników, czujników i kalibracji, co znacznie podnosi koszt instalacji.

3. Mniejszy zysk ekonomiczny

W przypadku Diesla oszczędności z tytułu przejścia na gaz są mniejsze niż w przypadku benzyny, ponieważ:

  • Silniki Diesla już z natury są bardziej ekonomiczne i spalają mniej paliwa.
  • Różnica cenowa między olejem napędowym a gazem nie zawsze uzasadnia koszt takiej konwersji.
  • Zwrot inwestycji jest dłuższy lub nieopłacalny, zwłaszcza przy mniejszych przebiegach.

4. Trwałość i ryzyko uszkodzeń

Silniki Diesla są precyzyjnie dostrojone do pracy na oleju napędowym. Zastosowanie gazu bez odpowiednich modyfikacji może:

  • Uszkodzić zawory i głowicę (z powodu wyższych temperatur spalania gazu),
  • Negatywnie wpłynąć na żywotność wtryskiwaczy i turbosprężarki.

5. Zastosowanie przemysłowe – wyjątki

Choć w samochodach osobowych takie przeróbki są rzadkie, to w transporcie ciężkim i maszynach przemysłowych (np. agregaty prądotwórcze, lokomotywy) zdarzają się instalacje dual fuel, głównie zasilane gazem CNG lub LNG. Tam oszczędności są większe przy ogromnych przebiegach lub długim czasie pracy.


Podsumowanie

Silniki Diesla są rzadko przerabiane na gaz z powodu ich specyficznej budowy, wysokich kosztów adaptacji oraz niewielkich korzyści ekonomicznych. Choć technicznie możliwe, w praktyce taka konwersja jest opłacalna głównie w przypadku dużych flot pojazdów ciężarowych lub w zastosowaniach przemysłowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *