Obalamy mity na temat LPG w samochodach

Instalacje LPG w samochodach od wielu lat cieszą się w Polsce ogromną popularnością. Dzieje się tak przede wszystkim ze względu na dużą różnicę cenową pomiędzy benzyną a gazem, a także coraz nowocześniejsze technologie montażu i bezpieczeństwa. Wielu kierowców rozważających montaż instalacji ma jednak konkretne pytania i wątpliwości, które powtarzają się niemal zawsze. Trzy z nich są szczególnie często zadawane i budzą największe emocje: czy można odpalać auto bezpośrednio na gazie, co dzieje się z butlą LPG w przypadku wypadku oraz czy możliwe jest zamontowanie gazu w samochodach z silnikami nowoczesnymi z bezpośrednim wtryskiem paliwa jak FSI GDI czy TSI. Odpowiedzi na te pytania pozwalają zrozumieć, że wiele obaw wynika bardziej z mitów niż z realnych problemów.

Czy można odpalać auto bezpośrednio na gazie?


W starszych typach instalacji faktycznie zdarzało się, że użytkownik miał możliwość odpalenia silnika od razu na LPG. W praktyce jednak takie rozwiązanie wiązało się z pewnym ryzykiem. Silnik zimny, który nie otrzyma odpowiedniej dawki benzyny podczas rozruchu, może mieć trudności ze startem. Gaz w niskiej temperaturze nie odparowuje tak skutecznie jak benzyna, dlatego standardem w nowoczesnych instalacjach sekwencyjnych jest uruchamianie samochodu zawsze na benzynie, a następnie automatyczne przełączanie na LPG po osiągnięciu przez jednostkę napędową odpowiedniej temperatury. Dzięki temu minimalizuje się zużycie podzespołów, dba o stabilną pracę silnika i wydłuża żywotność całego układu. Te kilka sekund pracy na benzynie nie ma większego znaczenia dla ekonomii, a znacząco wpływa na trwałość i komfort użytkowania. Możliwość startu na gazie bywa jeszcze dostępna w niektórych sterownikach, ale stosuje się ją głównie w wyjątkowych sytuacjach jak brak benzyny czy awarie układu paliwowego. W codziennej eksploatacji zdecydowanie bezpieczniej jest uruchamiać silnik klasycznie na benzynie.

Legalizacja butli LPG w samochodzie

Co się stanie w razie wypadku – czy butla może wybuchnąć?


To mit, który ciągnie się od lat, a wynika głównie z niewiedzy i dawnych, prymitywnych konstrukcji. Współczesne zbiorniki LPG muszą spełniać bardzo restrykcyjne normy bezpieczeństwa i przechodzą specjalistyczne testy ciśnieniowe. Każda butla wyposażona jest w wielozawór, który posiada zabezpieczenia chroniące przed nadmiernym wzrostem ciśnienia oraz zawory odcinające dopływ gazu w przypadku gwałtownego uderzenia. Dodatkowo instalacja gazowa jest projektowana w taki sposób, aby w razie wypadku układ został automatycznie odcięty. Oznacza to, że ryzyko wybuchu butli jest praktycznie zerowe i paradoksalnie samochód z LPG wcale nie jest bardziej niebezpieczny niż ten na benzynę, w którym przecież także znajduje się łatwopalne paliwo. W wielu crash testach udowodniono, że zbiornik LPG zachowuje się stabilnie nawet przy bardzo mocnych uderzeniach. Dla porównania benzyna w kontakcie z ogniem jest znacznie bardziej wybuchowa i łatwiej ulega zapłonowi niż gaz pod ciśnieniem, który ulatnia się i rozprasza w powietrzu.

Czy można zamontować LPG w samochodzie z bezpośrednim wtryskiem paliwa (FSI, GDI, TSI)?


Przez wiele lat takie jednostki faktycznie stanowiły wyzwanie dla gazowników, ponieważ tradycyjne instalacje sekwencyjne były projektowane pod silniki z wtryskiem pośrednim, gdzie paliwo trafiało do kolektora dolotowego. W systemach bezpośredniego wtrysku paliwo podawane jest bezpośrednio do komory spalania, a wtryskiwacze benzynowe muszą być chłodzone i smarowane przez pracującą benzynę. To oznaczało, że starsze rozwiązania LPG nie były kompatybilne lub generowały duże ryzyko uszkodzenia elementów. Technologia poszła jednak mocno do przodu i obecnie istnieją dedykowane instalacje gazowe dla takich silników. Zazwyczaj pracują one w trybie tzw. dotrysku benzyny, czyli większość paliwa dostarczana jest z LPG, a niewielka dawka benzyny służy właśnie do ochrony wtryskiwaczy. Dzięki temu użytkownik nadal oszczędza nawet 30-40% na kosztach tankowania, a jednocześnie zachowana jest pełna trwałość i poprawne działanie jednostki napędowej. Co ważne, do każdego modelu silnika trzeba dobrać odpowiedni typ instalacji i powierzyć montaż wyspecjalizowanemu warsztatowi, który zna specyfikę nowoczesnych konstrukcji. Nie każdy silnik nadaje się do pełnej konwersji, ale liczba aut obsługiwanych przez nowe systemy LPG systematycznie rośnie i dziś coraz rzadziej zdarza się, aby bezpośredni wtrysk był przeszkodą nie do pokonania.

warsztat

Podsumowując, obawy dotyczące użytkowania LPG w samochodach wynikają najczęściej z mitów i dawnych doświadczeń. Współczesne instalacje są dopracowane, bezpieczne i kompatybilne nawet z bardzo zaawansowanymi jednostkami napędowymi. Auto odpala na benzynie, aby zapewnić trwałość, butla nie wybucha w razie kolizji, a montaż w silnikach z bezpośrednim wtryskiem jest możliwy przy użyciu odpowiednich systemów. W efekcie LPG pozostaje jedną z najbardziej opłacalnych i praktycznych alternatyw dla klasycznego zasilania benzynowego i olejowego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *