Zimowy LPG: Czy istnieje i czym się różni od letniego?

Zima to czas, kiedy właściciele pojazdów zasilanych LPG (gazem płynnym) szczególnie odczuwają wpływ temperatur na wydajność swojego paliwa. W odpowiedzi na te wyzwania producenci LPG wprowadzają na rynek specjalny zimowy gaz LPG, który różni się od swojego letniego odpowiednika. Ale czym dokładnie różni się zimowy LPG od letniego? Czy naprawdę istnieje? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Czym jest zimowy LPG?

Zimowy LPG to mieszanka gazu propan-butan, która jest dostosowana do warunków niskotemperaturowych. Jego skład chemiczny różni się od LPG stosowanego w miesiącach letnich, aby zapewnić łatwiejszy rozruch silnika i lepszą wydajność przy niskich temperaturach. W praktyce oznacza to większą zawartość propanu w mieszance zimowej.

Letni vs zimowy LPG – różnice w składzie

LPG, czyli gaz płynny, składa się głównie z dwóch składników: propanu i butanu. Oba mają różne właściwości fizyczne, w tym temperatury wrzenia:

  • Propan wrze w temperaturze około -42°C, co oznacza, że nawet w bardzo niskich temperaturach pozostaje w stanie gazowym i jest łatwo spalany.
  • Butan wrze w temperaturze około -0,5°C, przez co w niskich temperaturach przestaje efektywnie odparowywać i traci swoje właściwości jako paliwo.

Latem mieszanka LPG zawiera większą ilość butanu, ponieważ jest bardziej kaloryczny i tańszy w produkcji. Zimą natomiast proporcje zmieniają się na korzyść propanu, aby zapewnić odpowiednią wydajność paliwa w niskich temperaturach. Typowy skład:

  • LPG letni: około 40% propanu, 60% butanu.
  • LPG zimowy: od 60% do nawet 90% propanu, reszta to butan.

Dlaczego zmiana składu jest konieczna?

W zimie paliwo LPG musi radzić sobie z ekstremalnie niskimi temperaturami. Jeśli w mieszance dominowałby butan, istniałoby ryzyko, że w bardzo niskich temperaturach (np. poniżej -10°C) nie będzie odparowywał wystarczająco dobrze. To prowadziłoby do problemów z uruchomieniem silnika lub spadkiem mocy pojazdu.

Zwiększenie udziału propanu w mieszance LPG pozwala uniknąć takich problemów. Propan, dzięki swojej niskiej temperaturze wrzenia, odparowuje bez problemu nawet w bardzo zimnych warunkach, co zapewnia lepsze osiągi silnika.

Czy zimowy LPG rzeczywiście istnieje?

Tak, zimowy LPG to rzeczywistość, a jego skład różni się w zależności od kraju i warunków klimatycznych. W Polsce dostawcy gazu LPG dostosowują mieszankę do sezonu, zwykle od listopada do marca oferując paliwo zimowe. Zmiana składu paliwa nie zawsze jest komunikowana użytkownikom, ponieważ jest to standardowa procedura w branży LPG. Kierowcy mogą jednak zauważyć różnicę w działaniu auta, zwłaszcza przy niskich temperaturach.

Jak rozpoznać zimowy LPG?

Zwykle nie ma potrzeby, aby użytkownicy samodzielnie rozróżniali zimowy i letni LPG – dostawcy paliwa automatycznie dostosowują skład mieszanki do pory roku. Jeśli jednak masz wątpliwości, możesz:

  • Zapytać dostawcę gazu: Dystrybutorzy często posiadają informacje o aktualnym składzie oferowanego paliwa.
  • Zwrócić uwagę na etykiety: W niektórych krajach stacje benzynowe informują o proporcjach propanu i butanu.
  • Obserwować zachowanie samochodu: Jeśli Twój pojazd ma trudności z odpalaniem w zimie, być może tankujesz LPG o zbyt wysokiej zawartości butanu.

Korzyści zimowego LPG

  • Lepszy rozruch silnika w niskich temperaturach.
  • Stabilna praca silnika w trudnych warunkach atmosferycznych.
  • Mniejsze ryzyko problemów technicznych, takich jak zamarzanie gazu w instalacji.

Podsumowanie

Zimowy LPG to nie mit, lecz praktyczna odpowiedź przemysłu na wyzwania związane z użytkowaniem gazu płynnego w niskich temperaturach. Różnice w składzie, głównie wyższa zawartość propanu, sprawiają, że paliwo to jest bardziej przystosowane do zimowych warunków. Choć użytkownicy nie muszą samodzielnie podejmować działań w celu zmiany paliwa, warto wiedzieć, że zimowy LPG istnieje i ma istotny wpływ na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy w mroźne dni.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *